TRENING STABILIZACYJNY

TRENING STABILIZACYJNY

Trening stabilizacyjny to kolejny element budowania dobrze funkcjonującego organizmu. Analizując pracę mięśni oraz to, w jaki sposób spełniają swoje one funkcje w określonych pozycjach, możemy analizować, czy napinają się w odpowiednim momencie i z odpowiednią siłą. Przykładem może być praca mięśni pośladkowych podczas przysiadu. Bardzo często mięśnie pośladków jak gdyby nie są świadome swojej funkcji, przez co inne partie ciała przejmują ich zadania. To zaś prowadzi do przeciążeń w innych strukturach. A to z kolei wywołuje ból – na przykład pleców. Wtedy właśnie stosujemy trening aktywacji mięśniowej, który po pierwsze uświadamia pacjentowi, kiedy dany mięsień ma pracować, a po drugie, zmusza ten mięsień do aktywności. W efekcie ćwiczony mięsień zaczyna pracować, i to także wtedy, gdy o tym nie myślimy, a w konsekwencji ustają przeciążenia i ból w innych częściach ciała. Po to, by uzyskać najlepszy efekt nie wystarczy po prostu ćwiczyć. Niezwykle ważna jest uwaga i uświadomienie sobie, jak i kiedy używać poszczególnych mięśni – pojedynczo i całych grup. Tylko wtedy nasze ćwiczenia wywołają właściwe napięcie, stabilizację, a w konsekwencji przywrócą odpowiednią pozycję segmentu ciała, nad którym pracujemy.